Útkeresők

komplex tehetséggondozás és önismeretfejlesztés versek és zenék feldolgozásával (NTP-KULT-19-0009)

A Mikszáth Kálmán Közművelődési Intézmény sikeres pályázatot nyújtott be a Nemzeti Tehetség Program felhívására. A 2019/2020 tanévben Útkeresők címmel az Érsekvadkerti Petőfi Sándor Általános Iskola néhány tehetséges tanulója önismereti, tehetséggondozó, művészeti szakkörön vehetett rész. A foglalkozásokat Homolyáné Szabó Nikoletta és Valkó Ildikó művészetterapeuták vezették.

Beszámoló

Az Útkeresők művészeti szakkörösökkel tartott foglalkozások alkalmával a művészetterápia módszerének megfelelően az évkör szerint haladtunk. Ehhez igazítottuk a témát, a verset, a zenét és a kézműves tevékenységet. A szakköröket a COVID-19 pandémia helyzet miatt felfüggesztettük, majd a nyári szünetben folytattuk, befejeztük azt.  

A szakköröket minden alkalommal, úgynevezett nyitókörrel kezdtük és hasonlóan befejezőkörrel zártuk. Tanulóink ilyenkor elmondták, hogy melyek azok a kérdések, dolgok, amelyek foglalkoztatják őket, illetve mi az, amit a szakkörből megőriznek önmagukban, amiből építkezni tudnak.

Minden foglalkozás menete egységesen felépített rend szerint zajlott, szintén a Katarzisz művészetterápia elemeinek megfelelően. A tagokat a helyi Érsekvadkerti Petőfi Sándor Általános Iskola tehetséges tanulói közül hívtuk meg közénk, mindannyian fölső tagozatos diákok.

A szakkörhöz használt termet minden alkalommal előzetesen berendeztük, az asztalokat középre toltuk, évszaknak megfelelő asztaldíszeket, gyertyákat, virágokat, terméseket, köveket helyeztünk el a közepén.

A foglalkozások alkalmával a nyitókör után pár szóval beszélgettünk az adott hónap üzenetéről, lelki tartalmairól. Ezután ráhangoló gyakorlat, majd relaxáció következett az asztalnál ülve. A relaxáció alatt egy témához illő verset olvastunk fel, majd zenét játszottunk le a gyerekeknek. Mindezt alkotás követte, amely alkalmaknál a témát az előzetesen átélt élmények adták meg, az eszközöket pedig előzetesen mi, a szakkör vezetői választottuk ki. Az új, a tanulók számára még ismeretlen technikák mindig bemutatásra kerültek.

A gyerekek megszerették ezeket az alkalmakat, szívesen jöttek, próbálgatták képességeiket, fantáziájukat.

 A szociális érzékenyítést, az elfogadást nagymértékben segítette az alkotások elkészültével történő közös asszociáció. A tanulókkal minden alkotást közösen megnéztünk, de nem véleményeztük, csupán elmondtuk egymásnak a nekünk sugallt üzenetét. Ennek köszönhetően az adott alkotás készítőjében tudatosultak az alkotás során átélt élmények, emlékek, érzések. Ezáltal a lelki folyamatok, az önismeret, a tudatosulás folyamata indult el náluk, amely tovább segítette tehetségük kibontakozását, útjuk megtalálását.

A zenés irodalmi délutánon ismerősként köszöntöttük Esztert és Gábort, akik tehetségükkel, előadásukkal szintén sokban segítették szakköröseink önmegvalósításának folyamatát.

A tanévet egész napos esztergomi kirándulással koronáztuk meg, a Vármúzeumban tett vezetett körsétát követően megebédeltünk a Next étteremben, majd hazafelé a rétsági Flamingó cukrászdában fagylaltoztunk.

Érzelmileg feltöltődve, újult erővel várjuk a következő tanévet és az Útkeresők folytatását.

Érsekvadkert, 2020. augusztus 10.

Valkó Ildikó és H. Szabó Nikoletta