Fenntarthatósági témahét – 2019

Érsekvadkerti Petőfi Sándor Általános Iskola beszámolója a Fenntarthatósági témahétről

Iskolánkban, az Érsekvadkerti Petőfi Sándor Általános Iskolában, több évtizedes hagyománya van a kiemelt környezeti nevelésnek, s immár harmadik alkalommal regisztráltunk a Fenntarthatósági fejlődést szolgáló témahétre.

A hét folyamán a mintaprojektek közül többet is megvalósítottak az egyes osztályok, évfolyamok.

Az alsó tagozatosok megnézték a videót Albert főszereplésével a víz körforgásáról, majd a környezetünk tisztaságának fontosságáról beszéltek.

Az 1.b osztály az iskola és környezetének öröm és bánattérképét is elkészítette. Körbe sétálták az épületet és környékét, megbeszélték, hogy min változtatnának és hogyan. Majd páros munkában rajzot készítettek a megbeszéltekről.

A 2. évfolyam a „Zsákban hozzák a meleget” mintaprojektből szemezgetett: 19-én, kedden a Sándor, József, Benedek nap népszokások, a napokhoz fűződő  hiedelmek, mondások, időjárási jövendölések volt a téma. Szó esett a nevek becézéséről, kinek van ilyen nevű rokona, ismerőse. Az eső, jégeső, vihar játék, a Sándor napján… c. dal vidámabbá, mozgalmasabbá tette a téma megvalósítását. 

A 4. évfolyamos tanulók „Egy csepp vízből” című mintaprojekt ötlete alapján építették fel saját témájukat. A víz fontosságát megvitatva csoportokban oldottak meg feladatokat. Vizes kísérletek után a szabadban folytatódott a munka. Az iskola épülete előtt virágpalántákat ültettek, kapálták a meglévő növényeket s azóta is rendszeresen gondozzák, száraz időben locsolják azokat.

Beköszöntött a jó idő, és a gyerekek közül többen járnak kerékpárral iskolába. Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek rendelkezzenek a biztonságos kerékpározáshoz szükséges tudással.

A 3. évfolyamosok és az 5-es napközisek ezen témát dolgozták fel, melyhez  nagy segítség volt a központi óravázlat-javaslat: Szeresd a biciklidet!

Megbeszélték a kerékpározás előnyeit: természetkímélő, nem kell hozzá üzemanyag – tehát olcsó, edzi a testünket – tehát egészséges, gyerekek is használhatják, gyorsabb, mintha gyalogolnánk.

Egy tanuló kerékpárját megvizsgálták, milyen felszerelések és tartozékok szükségesek a jól felszerelt járműhöz. A biztonsági kiegészítő tartozékokat külön hangsúlyt kaptak.

Ezután néhány közlekedési tábla jelentése is tisztázódott, amit a kerékpárral közlekedőknek is ismerniük kell. A táblamagyarázat után jött egy kis emlékezet vizsgálat: Felvillant egy-egy jelzőtábla, és el kellett mondani a jelentését. Aki a legtöbbre jól emlékezett, az óra végén tekerhetett egy-két kört az iskola udvarán.

Az 5. évfolyamos napközisek a fenti ismeretek feldolgozására két délutánt is fordítottak. Egyik délután csapatokban dolgoztak, lerajzolták álmaik biciklijét és egy játék keretében közlekedési táblák pontos nevét, felhívó szerepét fejtették meg közösen.

Második délután ellátogattak egy, a faluban élő és dolgozó kerékpárszerelőhöz. Ő praktikus tanácsokat adott: mit tehetünk, ha kerékpározás közben meghibásodik valami a kerékpárunkon, valamint milyen problémák orvoslására készülhet fel házilag egy kerékpár tulajdonos.

A felső tagozatosok “Nézz szembe a szemeteddel” elnevezésű témakört járták körbe. Az mintaprojektben található feladatsorok feladatait oldották meg, majd összegyűjtötték az iskola körül található szemetet szelektíven.

A témahét zárásaként VIZESKEDTÜNK, amiről a képes beszámoló itt található.

A hozzászólások le vannak tiltva.