NTP-KULT-17-0006
Doja mesélőkör – komplex tehetséggondozás cigány népmesék feldolgozásával
“A hazai és a határon túli kulturális intézmények tehetséggondozó programjainak támogatása” című,
NTP-KULT-17 kódjelű pályázati kiírásra benyújtott,
NTP-KULT-17-0006 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett
Doja mesélőkör – komplex tehetséggondozás cigány népmesék feldolgozásával című pályázat a Támogató döntése alapján
980 000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesült.
Kedvezményezett: Mikszáth Kálmán Kulturális és Közművelődési Intézmény
Együttműködő partner: Érsekvadkerti Petőfi Sándor Általános Iskola
Megvalósítási időszak: 2017.09.01-2018.06.30
A mesék varázslatos világa
A mese a gyermek egészséges lelki fejlődésének elmaradhatatlan eleme, örömforrás, társas élmény. A jó mesék elősegítik az olvasó-, színház- és művészi-kulturális értékeket élvező felnőtté válást. Az olvasás, a mesélés megszerettetésével fejlesztjük az önbizalmat és biztonságérzet, támogatjuk a gyerekek fejlődését. A mesék világán keresztül átélt élmények közösséggé formálják tanulóinkat.
Ezek a gondolatok ösztönöztek bennünket arra, hogy megalakítsuk a Doja mesélőkört és az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett, “A hazai és a határon túli kulturális intézmények tehetséggondozó programjainak támogatása” című pályázati kiírásra pályázatot nyújtsunk be. Az NTP-KULT-17-0006 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett Doja mesélőkör – komplex tehetséggondozás cigány népmesék feldolgozásával című pályázatunkat elfogadták és támogatásban részesítették.
A kisiskolások számára mesék feldolgozásán alapuló tehetségfejlesztő programot végeztünk. A könyvtár, mint helyszín, feltárta előttük a forrást, melyből meríthetnek. A mesék megismertették a gyerekekkel az őseik által megélt, felfogott világot, így feleleveníthették és megtanulták tisztelni a hagyományaikat.
Az Érsekvadkerti Petőfi Sándor Általános Iskola és a Mikszáth Kálmán Közművelődési Intézmény összefogásával az első, második és harmadik évfolyamos tanulóink részvételével jött létre a Doja mesélőkör.
Tehetségfejlesztő programunkat a gyerekek sajátos igényeire vonatkozó pszichológiai ismeretek alapozták meg. A tehetséggondozó szakember által szűrt célcsoport erős oldala a figyelem, emlékezet, gondolkodás, képzelőerő, kreativitás, vizualitás.
A mese felolvasását követően tevékenykedtető feladatok segítették az értelmezést, elmélyítést. Kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy a mesékben szereplő különleges tárgyak, érdekes szereplők megjelenítése sokszínű tevékenykedés útján valósuljon meg. A felkínált változatos technikákkal lehetőséget biztosítottunk arra, hogy diákjaink kipróbálhassák magukat, és ezek által megtalálhassák az egyéniségükhöz leginkább illő kifejezésmódot.
A mesélőkör keretein belül eljutottunk színházba, interaktív mesefoglalkozást tartó művészek látogattak meg bennünket. Minden alkalommal a hangulatot az együtt elfogyasztott tea és sütemény alapozta meg. A mesékhez kapcsolódó kézműves tevékenységek alkalmával készítettünk varázsdobozt, gyöngyékszert, batikolt pólót, tojáshéjjal díszített képkeretet és még sok szép színes dolgot. Az iskolánk tavaszi kulturális bemutatóját saját produkcióval színesítettük.
A munkánk megvalósításában nyújtott segítségért köszönetet mondunk Ruzsinné Tilesch Juditnak és Csabák Istvánnak.
Diákjaink és szüleik visszajelzései, valamint saját pozitív élményei alapján, megkezdett munkánkat a jövőben folytatjuk.
Valkó Ildikó és Magyarosné Temela Mária, a mesélőkör vezetői