Október első hetében került megrendezésre iskolánkban és szerte a világon a „beszédes nevű” Világ Legnagyobb Tanórája. Az ide cél a biológiai sokszínűség (biodiverzitás) megőrzése. Jelmondata:
ÓVD A TERMÉSZETET!
Több napon át és helyszínen zajlottak a legnagyobb tanórák délelőtti és délutáni foglalkozások keretében a különböző órákon és napközis foglalkozások, délutáni szabadidős tevékenységek keretében.
Az első évfolyamos tanulók környezetismeret óra keretében egyik osztálytársuk szüleinek szarvasmarha telepét látogatták meg. Beszéltek az állattartás fontosságáról, felelősségéről és lehetőségeiről.
Az idei évben elkészült Madárbarát iskolakert bejárása, játékos feladatokkal való megismerése szintén természeti kincseink megőrzésére hívta fel a figyelmet. A foglalkozások egyediségét, játékosságát biztosította, hogy a 7-8. évfolyamos ÖKO munkacsoport diákjai mutatták be a kertet és játékos feladatokkal tették emlékezetessé a Világ Legnagyobb Tanóráját az 1. és 2. évfolyamos és néhány 5. osztályos tanulónknak. Termések felismerése tapintással, képkirakó, költöző és itt telelő madarak, találós kérdések, igaz-hamis állítások a természetről – jó volt látni kicsik és nagyok kooperatív munkáját!
Az 1. és 2. osztályos napközis csoportokban van rendfelelős, minden héten más gyerek, aki a tanterem és a padok tisztaságát ellenőrzi (felszólítja társait, hogy maguk körül ők tartsanak rendet, a felelős jelzését pedig el kell fogadni és a felszólítás szerint kell cselekedni). Tehát a közvetlen környezet tisztán tartása mindennapos feladat.
Az Állatok világnapjához kapcsolódóan süniket készítettek a kertben a gyerekek, ott pedig meg lehetett tekinteni a süngarázst is.
A Világ Legnagyobb Tanórája keretében vitaindításként mind a két negyedik osztályban megnézték a gyerekek óra elején a magyar nyelvű kisfilmet, ami a Földet veszélyeztető tevékenységekről, jelenségekről szól. Nagy figyelemmel nézték végig, majd a film végén megvitattuk, mit tehetünk mi, a lakókörnyezetünkben a környezetszennyezés, az egyenlőtlenség, a hátrányok leküzdéséért. Záporoztak a jobbnál jobb meglátások: Szelektíven gyűjtjük a hulladékot. Nem szemetelünk. Ha valaki segítségre szorul szó nélkül megtesszük, kisegítjük. Nem pazaroljuk a vizet, az áramot. Nem szennyezzük a vizet, a talajt…
Ezután végig beszéltük a Fenntartható fejlődés 17 területét, majd rajzban fogalmazták meg, mit jelentenek számukra a 2030-ig kitűzött célok. Remélem ez a foglalkozás is hozzájárult a természettudatos magatartásuk kialakulásához.
A 3-4. osztályosok számára megrendezett hangos olvasási versenyt az idén nem csak a népmese napja, hanem az állatok világnapja is inspirálta. Ennek megfelelően a versenyzőknek állatmeséket kellett pontosan, kifejezően felolvasniuk. A községi könyvtárban megrendezett vetélkedést követően a gyerekek további ismeretszerzésre, olvasásra motiváltan még szívesen böngésztek tovább a könyvek között.
A napközis csoportban a programmal kapcsolatban a gyerekekkel beszéltünk a biológiai sokszínűségről, magáról a fogalomról. A globális célokról is beszéltünk, felsoroltuk őket és példákat is mondtunk azok megvalósítására, mi mit csinálunk ennek érdekében Pl.: lekapcsoljuk a villanyt, ha nincs szükség rá, nem folyatjuk a vizet feleslegesen, újrahasznosítunk, ilyen papírt használunk, a szemetet a kukába dobjuk, nem pazaroljuk az ételt, csak annyit veszünk, amennyit meg tudunk enni, kerüljük a műanyag zacskók használatát stb.
Ezen kívül megbíztam őket egy gyűjtőmunkával. Csoportokat alakítottak, önkéntesen lehetett csatlakozni egy-egy csoporthoz. Az állatvilágból, a növények közül választhattak és azok fajtából gyűjtötték össze az általuk ismerteket. Kutya-, macska-, pók- és halfajtákat gyűjtöttek. Az egyik csoport le is rajzolta a kutyafajtákat.
Megnéztük a Michael Jackson: Black or White c. videóját, ahol a Föld népeinek sokféleségét láthatták.