A hétvégi házi feladatok és az iskolai dolgozatok szabályai
A hétvégi házi feladatok és az iskolai dolgozatok szabályainak kérdését az intézmény pedagógiai programjában részletesen szabályozzuk:
Az iskolai írásbeli beszámoltatások követelménye, formái, rendje, korlátai
Az iskolai beszámoltatások formái: szóbeli és írásbeli beszámoltatások.
Egy adott témakörben szerzett tudás mérése önálló feladatok megoldásán keresztül.
Szóbeli: órai munka, felelet, kiselőadás, bemutató a nevelő által meghatározott téma kidolgozása. Teljes értékű érdemjeggyel értékelhető beszámoltatási forma.
Írásbeli: órai munka, írásbeli felelet, témazáró dolgozat, tudásszint mérés, kompetencia-mérés.
Gyakorlati: jellemzően a készségtárgyakból: órai munka, ill. projektmunkák.
Az írásbeli beszámoltatás rendje:
Az írásbeli felelet, röpdolgozat az óra számon kérő részében a szóbeli feleletet helyettesíti. Az előző néhány óra tananyagát tartalmazó kérdéssor megoldását jelenti.
A témazáró dolgozat egy adott témakör lezárásakor kerül sor, melyre a tanulókat felkészítjük, megírásának időpontját előre közöljük. A dolgozatra adott érdemjegy fontos szerepet játszik a félévi és év végi osztályzatokban.
A félévi és év végi felmérésekben a tanulók egy egész időszakban megszerzett tudás, ismeretanyag elsajátításáról adnak számot. Egységes kérdéssorral igyekszünk biztosítani a tanulócsoportok ismereteinek összehasonlíthatóságát is.
Ezekre az írásbeli beszámoltatási formákra adott érdemjegy kapja a legnagyobb hangsúlyt a félévi, illetve az év végi osztályzatokat illetően.
Minden tantárgycsoportban helyet kapnak ezek az értékelési formák. Alkalmazásuk gyakorisága és a választott forma tantárgyakként változó. Az írásbeli beszámoltatási formáknál a tanulókkal előre közöljük az értékelés szempontjait.
A legelterjedtebb a pontozással vagy százalékolással történő értékelés. Javítási lehetőséget indokolt esetben a nagyobb súllyal szereplő dolgozatok esetében biztosítunk.
Az írásbeli munkák (témazáró dolgozatok) eredményeit rögzíthetjük az e célra szerkesztett értékelő táblázatban.
A tanulási folyamatban fontos, hogy a végző/összegző minősítésnek megfelelő, – a különböző tantárgyak sajátosságaihoz igazított – további árnyalt kifejezéseket alkalmazzunk.
A beszámoltatás korlátai:
- A témazáró dolgozatot a megírása előtt legalább egy héttel korábban be kell jelenteni. Egy nap legfeljebb két témazáró megírására kerülhet sor.
- A tanuló hiányzása után, a hiányzás mértékétől függően (szaktanári kompetencia) adjunk időt és lehetőséget a pótlásra.
- A tanulási problémával küszködő tanulókat elsősorban a felkészülésben és az elmaradás okainak megszüntetésében, vagy csökkentésében kell segíteni. Igény esetén a felkészülésükre és a beszámoltatásra hosszabb időt biztosítunk.
- Az év végi osztályzat az évi összteljesítményt értékelje, és ne csak a jegyek átlagaként jelentkezzen.
Sikerkritériumok:
- A feladatlapok, tesztek, felmérő és témazáró dolgozatok eredményei.
-
- A feleltetés, a házi dolgozat, a kiselőadás, a beszámoló színvonala (formai és tartalmi).
- A félévi és az év végi tanulmányi eredmény.
Az otthoni felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli feladatok meghatározásának elvei, korlátai
Az otthoni felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli feladatok meghatározásának elvei:
- Biztosítsa a folyamatos gyakorlást.
- A feldolgozott tananyaghoz illeszkedjen.
- Legyen megfelelően előkészített.
- Adjon lehetőséget a differenciálásra.
- Teljesüljön a szóbeli és írásbeli feladatok aránya.
- Illeszkedjen az életkori sajátosságokhoz.
- Memoriterekre, gyűjtőmunkára hosszabb időt ad.
Az otthoni felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli feladatok meghatározásának korlátai:
- A feladatok mennyisége olyan legyen, hogy ne jelentsen a tanulók számára aránytalanul nagy terhet.
- Vegyük figyelembe, hogy a tanulók több tantárgyból is kapnak házi feladatot.
- A feladatok a tanítási órán tanult ismeretekkel megoldhatók legyenek.
- A hétvégére (péntekről hétfőre) nem adható kötelező írásbeli házi feladat.
A házi feladatok elkészítéséhez az alsó tagozatos tanulók a napköziben, a felsősök a tanulószobán tanári segítséget kapnak. Korrepetálásokon alsó és felső tagozaton gyakorlásra és az ismeretek elmélyítésére adunk lehetőséget.”
Forrás: Pedagógiai program